3 tips voor slimmer werken met Google Tag Manager

Auteur
Sieger Veenstra
Datum

Google heeft het afgelopen jaar veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan Google Tag Manager (GTM). In deze blog wil ik aandacht besteden aan drie nuttige nieuwe toevoegingen, namelijk: workspaces, omgevingen en 2 factor authenticatie.

Beter samenwerken met workspaces

Voor de introductie van workspaces werden alle nog niet gepubliceerde wijzigingen in GTM altijd als één geheel gepubliceerd. Vooral in grotere organisaties, waar meerdere mensen aan de inrichting van GTM werken, is dat minder handig. Je moet dan namelijk buiten GTM om afstemmen over het live zetten van wijzigingen.

Workspaces maakt het mogelijk om verschillende wijzigingen los van elkaar te kunnen publiceren. Je kunt dit een beetje vergelijken met het aanmaken van branches in een versiebeheersysteem zoals GIT.

Voordat je wijzigingen gaat maken, maak je eerst een workspace aan. In deze workspace kun je de wijzigingen maken en testen. De workspace blijft bestaan totdat de wijzigingen zijn gepubliceerd. Net zoals in een versiebeheersysteem is er een kans dat er conflicten optreden tussen jouw wijzigingen en die van iemand anders. Om deze conflicten op te lossen biedt GTM een visuele merge mogelijkheid.

De gratis versie van GTM is beperkt tot drie workspaces. De betaalde versie ‘Tag Manager 360’ biedt een onbeperkt aantal workspaces.

Voor meer informatie over workspaces, bekijk Google Tag Manger: https://support.google.com/tagmanager/answer/7059647?hl=en&ref_topic=3441532 http://www.simoahava.com/analytics/google-tag-manager-workspaces/

Eenvoudiger testen met omgevingen

Het testen van wijzigingen in GTM gaat normaal gesproken via de ‘preview mode’ die je aanzet vanuit GTM. Nadat je de preview mode hebt opgestart ga je naar de live omgeving van de website. Doordat de ‘preview mode’ actief is zie je toch je wijzigingen voordat deze gepubliceerd worden.

Grotere organisaties werken toch liever volgens het bekende OTAP-(Ontwikkel, Test, Acceptatie en Productie)model. De omgeving functionaliteit in GTM maakt dat nu ook mogelijk. Binnen GTM configureer je naar behoefte in verschillende omgevingen. Per omgeving krijg je een net iets andere GTM code die je in de webpagina’s moet plaatsen. Bij het publiceren van een versie kun je vervolgens kiezen in welke omgeving je wilt publiceren.

Als bonus is de omgeving ook beschikbaar als variabele in GTM. Deze kun je gebruiken in de activeringsregels in GTM. Bijvoorbeeld om onafhankelijk van de omgeving, de data naar een andere Google Analytics property te sturen. Wat helaas nog niet mogelijk is in GTM, zijn verschillende rechten per omgeving. Als je mag publiceren, dan mag je dat naar elke omgeving. Je kunt een ontwikkelaar dus geen publiceer-rechten geven op alleen de ontwikkelomgeving en niet op de productieomgeving.

Voor meer informatie over omgevingen zie Google Tag Manager: https://support.google.com/tagmanager/answer/6311518
http://www.simoahava.com/analytics/better-qa-with-google-tag-manager-environments/

Veiliger werken met 2 factor authenticatie

Een krachtige feature van GTM is dat je zelf tags kunt maken waarin je custom HTML of JavaScript kunt plaatsen. Dit brengt natuurlijk ook een risico met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan ‘digitale skimming’ waarbij een stukje 'JavaScript malware' door hackers aan de pagina’s wordt toegevoegd, waardoor creditcardgegevens worden afgevangen. Zo’n stukje JavaScript kan natuurlijk prima via GTM worden verspreid.

Als maatregel hiertegen kun je in GTM, 2 factor authenticatie verplicht maken. Dit betekent dat je naast je gebruikersnaam en wachtwoord van Google, ook een code moet invoeren die je via SMS of via de Google authenticator app ontvangt. Dit hoeft niet elke keer bij het inloggen, maar alleen als je inlogt vanaf een apparaat waarop je niet eerder bent ingelogd.

Hoe je 2 factor authenticatie verplicht maakt in GTM lees je hier: https://support.google.com/tagmanager/answer/4525539?hl=en

GTM scant sinds kort ook automatisch op tags die malware bevatten. Deze worden vervolgens uitgeschakeld. Meer informatie hierover is hier te vinden: https://support.google.com/tagmanager/answer/6328489

Meer leren over GTM

Over het nut en het doel van Tag management systemen zoals GTM (ofwel: marketing middleware) schreef ik vorige jaar een artikel op Frankwatching.

Voor wie meer wil leren voor GTM of Google Analytics (GA) zijn er prima gratis trainingen beschikbaar op de Google Analytics Academy.

Nieuwe functionaliteiten in GTM en GA worden meestal aangekondigd op de Google Analytics Blog.

Gerelateerde post

Functioneel testen voor deployment met docker, maven, cucumber en webdriver Functionele regressietest tijdens de build met docker, cucumber en phantomjs.

Tags